HTML

vaskalap

Friss topikok

  • Vaskalap1: @perenne-2: Köszönöm. (2018.05.21. 19:17) Segít?
  • csokidrazsé: Egyszer csak összezsugorodik az a láda. Nem lehet mindig a szoba közepén, hogy keresztül essünk ra... (2017.09.30. 14:39) A félelem
  • Vaskalap1: Együtt félünk. (2017.04.11. 19:25) Kéne
  • csokidrazsé: Még mindig :( (2016.12.05. 18:00) Értelmetlen, de forró, égető könnyek
  • Timothea,s: Nem könnyű. Ölellek! (2016.07.04. 18:27) Nem

Címkék

...ésigennnnn! (1) Álom (1) Aprók (13) Bicaj (5) Család (23) Egészségügy (5) émely (7) Francba (13) Fut (1) Haggyá! (4) (2) igen (1) Kamasz (15) Katyvasz (9) Kert (3) Kívánság (4) kutya (3) Márti (32) Mellrák (1) Meló (3) Menekül (2) neked (1) Neked szól (1) Nemérti (6) Nők (4) Nyomda (1) Régi (3) Rinya (7) szem (1) Terv (4) Tisza (11) Totyak (2) Újvilág utca (6) Zene (2) Címkefelhő

Udvar

2015.02.17. 20:11 Vaskalap1

Zárt. Balra a ház folytatásában az épületek sorban: műhely, kiskonyha, disznóól, felettük galambpadlás. Jobbra a góré, utána a füstölő, a szenes. Szemben tyúkól, és a "deszkás". Régi téglából járdacsíkok, egy nagyobb placc a kiskonyha előtt. 

A műhely. Hosszában csaknem végig gyalupad. Pedig asztal, nem tudom miért pad. A teteje fényes-keményre kopva, csakúgy, mint a fanyelű szerszámok nyele. 

Hát itt kupi van, lássuk be. Legalábbis én annak látom a rengeteg vén szerszámot, fadarabot, tápai szatyrot. Mindenhol fapor, a sepregetés ellenére faforgács. Nagyapám mégis mindig tudta hova kell nyúlni. Nem szerette, ha bent vagyok, mikor dolgozik, de azt nem bánta, ha a küszöbön kívülről figyelem, ahogy nyelet tesz egy kapába vagy simára gyalul egy öreg szerszámmal egy deszkát. Akkoriban asztalos akartam lenni, hát persze. De mikor olyan jó illata van a fának! Olyan könnyűnek látszott, ahogy nagyapám tologatta a gyalut, amit én még el sem bírtam igazán. 

A műhely sarkában belül pici kályha, mellette háromlábú kisszék. Aztán ott van még a cirkula, veszedelmes jószág és hangos és hatékony. Tarthattam a léc végét, mikor már kiért az ajtón, jó messze a géptől, mikor nagyapám méretre vágta. Néha kaptam szöget, deszkát, kalapálhattam. Mindenki úgy csapkodja az ujját, ahogy akarja.

A disznóvágás nagyobb része ebben a pici helyiségben zajlott. Az érdekesebb része, legalábbis. Különösen, hogy nekem a szomszédos kiskonyhában kellett lennem. Ide csak akkor juthattam át, ha szalajtottak valami tiszta edénnyel, vagy már este, mikor keresztapám - a hasán tartva az eszközt - töltötte a hurkát-kolbászt. Kemény munka lehetett. Fából készült a töltő, gyönyörű darab volt. És hasizomgyilkos.

És majd elfelejtettem: itt zajlott a pörgetés is. Állvány két keretnek, pergető, edények. Méz- és méhviaszillat, néha egy-két szédelgő méh. Egy fedelezővillát őrzök most is, szerettem leemelni vele a sejtek tetejéről a viaszt, hogy utána a kézzel meghajtott gépben kifolyhasson a méz, le a csaphoz, ahonnan aztán az ujjunkra csorgatva megkóstolhassuk a mézet. És újra és újra. És a keretek alatti tálcáról elvéve a mézes viaszt, lehetett rágni, kiszívni abból is a mézet. Nem emlékszem, hogy bármikor is fájt volna a hasam pörgetés után. Néha most is kapok lépet egy ismerős méhésztől, de az már nem olyan. Kellene a műhely, a méz- és viaszillat is. Na meg a gyerekkor önfeledtsége.

Szólj hozzá!

Címkék: Újvilág utca

A bejegyzés trackback címe:

https://vaskalap11.blog.hu/api/trackback/id/tr867184177

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása